2019 Honda CB500X: meer dan ooit van alle markten thuis

door Thierry Sarasyn 4 november 2018

De CB500X is een stille kracht in het Honda gamma. De veelzijdige middenklasser krijgt net als de CB500F een stevige update en mag zich meer dan ooit volwassen allures aanmeten. Wie zegt dat je met een 500 niet alle kanten op kunt?

Crossover

De CB500X – in 2013 gelanceerd naast de gekuipte CBR500R en naakte CB500F – brengt crossover adventure stijl in de familie van Honda’s fun-gericht tweecilinders. Het is een motor die zonder al te veel bravoure uitblinkt in veelzijdigheid en competentie. En dus door een zeer breed publiek kan op prijs gesteld worden.
De gebruiksvriendelijkheid van de CB500X is gemakkelijk te verklaren: een pittige twin die veel bruikbaar koppel produceert en pittig is bovenin, wordt gekoppeld aan een chassis dat zowel in de stad als op de snelweg alle comfort biedt.

Ruwer avontuur

De CB500X is voor 2019 compleet nieuw ontworpen, met een meer gesofisticeerde adventure stijl – die de unieke veelzijdigheid van de CB500X benadrukt – en een beter presterend motorblok gekoppeld aan een upgrade van het chassis. De X-factor is meteen vermenigvuldigd!
De nieuwe 2019 CB500X is herboren en heeft een ruwere adventure stijl. Met de populaire Honda Africa Twin als voorbeeld, hebben de Honda-ingenieurs de radiatorflappen en het kuipwerk compleet nieuw ontworpen, zodat er een sterk driedimensionaal gevoel ontstaat. De tank loopt soepel over in de zijpanelen, zodat er een sterke link is tussen de voor- en achterkant van de motor.

Potenter

Het nieuwe design van de CB500X gaat over veel meer dan alleen uitstraling. Dankzij een beter aerodynamisch design wordt de rijwind beter om de motor en de rijder heen geleid bij hoge snelheden. Het zadelprofiel is smaller geworden, waardoor de rijder beter kan bewegen en gemakkelijker met beide voeten aan de grond kan. Om de wendbaarheid te vergroten, werd de stuuruitslag met 3° vergroot, deze bedraagt nu 38°
Het nieuwe LCD-dashboard heeft een versnelling- en opschakelindicator. De laatste is standaard ingesteld op 8.750 tpm, maar kan in stappen van 250 tpm persoonlijk ingesteld worden tussen 5.000 en 8.750 tpm.

4 procent meer kracht

Met een wielbasis van 1.445 mm en een balhoofdhoek en naloop van 27,5°/ 108 mm heeft de CB500X een licht maar stabiel stuurgedrag. Massa centralisatie met het motorblok dicht bij het scharnierpunt van de swingarm, zorgt voor goede wendbaarheid en een optimale balans tussen de voor- en achterkant. Rijklaar gewicht is 197 kg.
Met al heel wat kracht onderin beschikbaar, was het doel voor 2019 om een nog betere acceleratie te ontwikkelen dankzij een boost in het vermogen en het koppel onderin en in het middengebied, met name tussen 3.000 en 7.000 tpm. De 4 procent toename in kracht en vermogen onderin en in het midden komt er door een nieuw ontworpen inlaat, uitlaat en nieuwe kleptiming. De sluitingstijd is verhoogd met 5° en kleplift werd verhoogd van 0,3 mm tot 7,8 mm.

Andere aanpassingen

De PGM-FI injectie wordt gevoed door een vrij rechte luchtstroom door de airbox en gasklephuizen. De accu is nu verder van de achterzijde van de airbox verwijderd (44,1 ipv 13,4 mm) zodat er een betere luchtstroom mogelijk is. De demper heeft nu twee uitlaatkanalen waardoor er een sportiever geluid geproduceerd wordt. Het topvermogen van 35 kW wordt bereikt bij 8.500 tpm, met 43 Nm koppel bij 7.000 tpm.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...