2019 Honda CB500F: pittiger en hipper

door Thierry Sarasyn 4 november 2018

De CB500F is geëvolueerd voor 2019 en heeft nu agressief bodywork dat voor een meer gespierde uitstraling zorgt. Het taps toelopende stuur biedt een nog beter gevoel. Het nieuwe LCD-instrumentenbord heeft een opschakelindicator en aanduiding van de gekozen versnelling en de richtingaanwijzers zijn in LED uitvoering, beter passend bij de rest van de verlichting.

Evolutie

Het blok behoudt de 35 kW die het maximum is voor A2-rijbewijshouders maar heeft nu 4% meer kracht tussen 3.000 en 7.000 tpm dankzij een hertekende inlaat, uitlaat en andere kleptiming. Er is nu ook een assist/slipperkoppeling.

Het rijwielgedeelte verandert in essentie niet, de achterschokbreker is wel nieuw en levert betere demping en meer controle.

Nieuwe styling

De 2019 evolutie van de CB500F omvat een nieuwe styling van voor tot achter en zorgt voor een nieuwe agressiviteit. Gesteund door het opvallende design van de koplamp, heeft de motor een uitstraling die toont dat hij klaar is voor actie. De zijpanelen sluiten goed aan bij de benzinetank, terwijl de zijcovers en het zadel de gespierde uitstraling versterken

Betere acceleratie

Met al heel wat kracht onderin beschikbaar, was het doel voor 2019 om een nog betere acceleratie te ontwikkelen dankzij een boost in de kracht en het koppel onderin en in het middengebied, met name tussen 3.000 en 7.000 tpm. De 4% toename in kracht en vermogen komt er door een hertekende inlaat en uitlaat en nieuwe kleptiming. De sluitingstijd is verhoogd met 5° en kleplift werd verhoogd van 0,3 mm tot 7,8 mm.

Inwendige structuur

De driehoekige opstelling van de krukas, hoofdas en balansas gelijkt sterk op die van Honda’s CBR1000RR blokken en heel wat van de inwendige structuur is direct afgeleid van de Fireblade.

De carters hebben dunne wanden met een design dat pompverlies compenseert dat kan optreden bij een 180° ontstekingsinterval. Met dezelfde structuur als die van de CBR1000RR heeft de oliepomp verbeterde prestaties en een lagere wrijving. Een deep sump structuur beperkt oliebeweging bij hevig remmen en onder hellingshoek. Het olievolume bedraagt 3,2 liter.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...