2019 CBR650R: Honda brengt opnieuw sportieve middenklasser

door Thierry Sarasyn 4 november 2018

Honda heeft een rijke geschiedenis bij de middenklasse sportmotoren. Noch de CBR600F in de jaren negentig of de CBR600RR begin de 21ste eeuw waren echt agressief genoeg om naar de absolute sportieve top door te stoten. Net zoals bij de Fireblade mikt Honda ook bij zijn middenklassers op 'Total Control'. De nieuwe CBR650R past perfect in dat plaatje.

Van F naar R

De evolutie in 2019 betekent dat de CB650F een CBR650R wordt. Met stijlelementen die direct overgenomen zijn van de CBR1000RR Fireblade, maar ook een heel eigen attitude. De ‘F’ wordt een ‘R’ en dat betekent dat er een toegenomen sportief potentieel is met het oog op betere prestaties op de weg.

Tijdens die transformatie, is de CBR650R bewust omgevormd tot een andere motor: een sportmotor die vergelijkbaar rijplezier levert met een RR-motor, maar die toch erg praktisch in gebruik is en laag in aankoop- en gebruikskosten. Daarom is hij zowel geschikt voor dagelijks gebruik als voor sportieve uitstappen tijdens het weekend.

5,6 kg lichter

In vergelijking met de streetfighter-stijl CBR650F is er maar liefst 5,6 kg gewicht bespaard op het rijwielgedeelte, dankzij een hertekend frame, de benzinetank en de voetsteunen. Andere verschillen met de CBR650F zijn de 41 mm Showa SFF USD vork, radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen en zwevende remschijven. Ook de wielen werden hertekend.
Het 649 cc-blok krijgt een andere in- en uitlaat, nieuwe nokkentiming en andere compressieverhouding. Dit alles zorgt voor een toenamen in het vermogen met 5% en een hoger koppel over de ganse lijn. De rode zone begint aan 12.000 tpm. en dat is 1.000 tpm. later dan op de CBR650F.
Er is een assist/slipperkoppeling voor gemakkelijker op- en afschakelen. De Honda Selectable Torque Control (HSTC) zorgt ervoor dat er altijd een optimale tractie is.

Terwijl het blok goed zichtbaar blijft, biedt het nieuwe kuipwerk een nog sportievere uitstraling. Een dubbele LED koplamp levert een uitstekend zicht en de bijhorende zichtbaarheid en de nieuwe kuip toont tegelijk kracht en vloeiende lijnen.
Het zadel is compacter en verkort de achterkant van de motor, waardoor de uitstraling ook ruwer wordt. De agressievere rijhouding begint bij de clip-on stuurhelften die nu bevestigd zijn onder de bovenste kroonplaat. Ze zijn 30 mm lager en meer naar voor geplaatst dan op de CB650F. De voetsteunen staan 3 mm meer naar achter en 6 mm hoger. De zithoogte blijft op 810 mm.
Het stalen diamant type frame krijgt voor 2019 een update met geperste (i.p.v. gesmede) swingarm platen. Goed voor een gewichtsbesparing van 1,9 kg.
Het rijklaar gewicht is 202,7 kg (208,1 voor de CB650F). De gewichtsbesparing zit vooral in het frame, maar ook in de benzinetank en de sportieve voetsteunen.
De 41 mm Showa Seperate Function Fork (SFF) USD voorvork is instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping en wordt omklemd door een nieuwe kroonplaat. De achterschokbreker met enkele buis en 7-voudig instelbare veervoorspanning bedient de swingarm rechtstreeks

Het doel van de Honda-ingenieurs was de meest pure en bruikbare middenklasse vier-in-lijn prestaties aan te bieden aan de CB650R rijders. Dus werd het 649 cc blok DOHC 16-kleps blok getuned om de kleine dip rond de 5.500 tpm. weg te werken en bovendien een vermogen te bieden dat 5% hoger ligt boven de 10.000 tpm. met een rode zone die 1.000 tpm. verder ligt. Het piekvermogen van 69,6 kW wordt bereikt bij 12.000 tpm. met een koppel van 63,5 Nm bij 8.500 opm.

Het voelbare resultaat op de weg is dat de motor sneller accelereert, langer doorgaat en een vlotte koppelkromme met kracht die opbouwt naarmate de motor in de toeren klimt. Bovendien is het geluid heerlijk. Voor A2-rijbewijs houders is er een gemakkelijke omvorming tot 35 kW mogelijk gemaakt.

Tractiecontrole

Nieuwe dubbele luchtinlaten aan elke zijde van de benzinetank voeden de airbox met een groter luchtvolume, dit in tegenstelling tot het vorige model dat gebruik maakte van een enkele inlaat. Ze produceren ook een diepe inlaatgrom. De uitlaat biedt nu een grotere diameter van de eindpijp (van 35 mm naar 38,1 mm) in de demper om een betere gasdoorstroming te leveren. Met de einddemper opwaarts gericht, geniet de rijder zelf ook meer van het mooie uitlaatgeluid.

Het blok maakt gebruik van een compacte interne architectuur met een zesversnellingsbak en de cilinder 30° voorwaarts gekanteld. De assist/slipperkoppeling maakt voor het eerst zijn intrede in het 649 cc-blok en dit zorgt voor vlot opschakelen en het vermijden van het blokkeren van het achterwiel bij snel en repetitief afschakelen. De Honda Selectable Torque Control zorgt ervoor dat het achterwiel altijd de optimale tractie krijgt. Mocht de rijder dit verkiezen, dan kan dit ook uitgeschakeld worden.

Een benzineverbruik van 1/20,9 of 4,8 liter/100 km (WMTC mode) haalt de CB650R een autonomie van ruim 300 km uit de 15,4 liter benzinetank.

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de 2019 Honda CBR650R

Reageren

Registreer of log in om te reageren...