2019 BMW S1000RR: Sneller, lichter, vlotter

door Thierry Sarasyn 4 november 2018

Geen gemakkelijke opdracht voor de BMW ingenieurs: de motor die 10 jaar lang mee het gezicht bepaalde van de hypersportklasse, moest beter. Maar, anderzijds, that’s the way of the world. De 2019 S1000RR is niet lichtjes aangepast, de motor neemt een nieuwe reuzenstap voorwaarts.

8 pk meer, 11 kg minder

De doelen? Gemiddeld 1 seconde sneller worden per ronde, ruim 10 kg lichter wegen en gemakkelijker te berijden zijn. Deze doelen werden bereikt door een volledig nieuw blok met 8 pk meer; goed dus voor 207 pk. Koppel dit aan een gewichtsbesparing van 11 kg (van 208 kg naar 197 kg rijklaar en zelfs 193,5 met het M-pakket) en je weet dat de S1000RR de derde generatie induikt met uitstekende papieren. Tussen 5500 en 14500 is er constant minstens 100 Nm koppel beschikbaar. Daarbovenop komt een maximaal niveau van controle en rijdbaarheid. Een deel daarvan is te danken aan de nieuwe ergonomie.

Afgetraind en sterker

Elektronica

Bovendien heeft BMW naar eigen zeggen de elektronische ondersteuning zoals ABS, wheeliecontrole en Hill Start Controle naar een nieuw niveau getild. Er is ook standaard een up en down quickshifter en een nieuw TFT dashboard en andere LED verlichting.

Blok 4 kg lichter

Het blok krijgt nu ook de ShiftCam technologie (variabele kleptiming) en is daarbovenop nog eens 4 kg lichter dan het vorige. De uitlaat is 1,3 kg lichter.
Aan het chassis valt een nieuw hoofdframe op dat zorgt voor een totaal andere ergonomie en een optimalisatie van het gewicht. Full Floater Pro kinematica dragen bij tot de optimale prestatie van de achterschokbreker. Ongetwijfeld hebben ze bij BMW de registratie van de Full Floater naam gecheckt, Suzuki gebruikte die in de jaren tachtig al op heel wat van zijn motoren. Als optie is er voor de nieuwe RR ook de Dynamic Damping Control beschikbaar.

Pro Modes

Rain, Road, Dynamic en Race zijn de standaard geïnstalleerde rij-modi op de RR 2019. Via de optionele Pro Modes kun je daar nog 3 modi bij krijgen (Race Pro 1-3). ABS Pro, Dynamic Traction Control met wheelie function zijn standaard. Alles kan goed afgelezen worden op het nieuwe 6,5 inch TFT scherm.

Kleuren

De nieuwe lay out van het frame zorgde er ook voor dat er een smallere benzinetank kon gemaakt worden en een smallere zit. Dit alles wordt gekoppeld aan een nieuw minimalistisch kuipwerk. Racing Red en MotorSport zijn de beschikbare kleur opties.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...