2019 BMW R 1250 R en R 1250 RS

door Thierry Sarasyn 4 november 2018

De 2019 R 1250 R en RS genieten mee van het nieuwe 1247 cc blok, maar krijgen ook eigen accenten.

2019 versies

De dankt een deel van zijn nieuw uiterlijk aan een nieuw stuur en andere uitlaat, terwijl de RS naast die uitlaat ook een nieuwe LED koplamp krijgt. De beide motoren krijgen ook een nieuwe cockpitcover en front spoiler.

136 pk

Net als de GS modellen maken zij gebruik van het 1254 cc boxerblok, goed voor 136 pk en 143 Nm én met de nieuwe ShiftCam Technologie. Die techniek die voor het eerst in BMW productiemotoren gebruikt wordt, zorgt voor een variabele kleptiming en klepslag aan de inlaatzijde. De inlaat nokkenassen zijn ontworpen met het oog op asynchrone opening van de twee inlaatkleppen. Dit resulteert in een verbeterde gasstroom en een verbeterde verbranding. Verder wordt de nokkenas ook door een getande ketting (in plaats van een rolketting) aangedreven, er is een verbeterde olietoevoer, twin jet injectiekleppen en een andere uitlaat.

Elektronica

Standaard zijn er twee rij-modi, ASC tractiecontrole en Hill Start Assist die je vlotter helpt vertrekken op hellingen.?Riding Modes Pro, biedt optioneel extra rij-modi en elektronica met, Dynamic Traction Control DTC, ABS Pro, Hill Start Control Pro en Dynamic Brake Assistant DBC (ABS voor in de bochten). De GS onderscheidt zich van de RT (zie afzonderlijk artikel) door hier ook nog Dynamic Pro, Enduro Pro en Enduro aan toe te voegen.
Aan de ophanging zien we de Electronic suspension Dynamic ESA "Next Generation" als optie verschijnen, een optie die ook voor de RT geldt. De GS krijgt ook standaard LED verlichting en de Connectivity feature is standaard. Daarin zit ook het 6,5 inch kleuren TFT scherm. (5,7 inch voor de RT). Het geheel werkt niet alleen via bluetooth, maar wordt ook ondersteund door de gratis beschikbare BMW Motorroad Connected App (android en IOS). BMW werkt ook samen met de motorfiets online community via Rever.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...